برج گالاتا استانبول

آخرین مطالب سایت

اشتراک گذاری این مطلب در :

برج گالاتا استانبول یکی از نمادهای تاریخی شهر استانبول و یکی از قدیمی‌ترین برج‌های جهان است.

این بنا که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید، مکانی فوق‌العاده برای تماشای چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از شهر و نیمی از جاذبه‌های شاخص استانبول مانند پل بسفر، کاخ توپکاپی و مسجد آبی از زاویه‌ای دیگر است.

برج گالاتا با کلاه مخروطی شکل خود، در طول شب نیز با نورپردازی ویژه چشم‌ها را خیره می‌کند. این برج بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و در زمان ساخت به عنوان بلندترین ساختمان استانبول شناخته می‌شد.

این برج در محله برکتزاده شهر استانبول در محل اتصال شاخ طلایی به تنگه بسفر واقع شده است.

فاصله این برج در منطقه گالاتا (کاراکوی) تا میدان تکسیم حدود ۲۰ دقیقه با ماشین یا پیاده است.

برج گالاتا استانبول با فرودگاه استانبول و فرودگاه صبیحه گوکچن ۴۵ کیلومتر (حدود ۵۰ دقیقه) فاصله دارد.

مسیر دسترسی به برج گالاتا

برای رسیدن به برج گالاتا می‌توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

شما می‌توانید با تراموا خود را به ایستگاه توپخانه (Tophane) برسانید و سپس وارد خیابان (lüleci hendek) شوید تا پس از ۶۵۰ متر پیاده‌روی به برج گالاتا برسید.

شما همچنین می‌توانید از میدان تکسیم (taksim) تا کاباتاش (kabataş) را با فونیکولار طی کنید و سپس با تراموای جدید به کاراکوی (karakoy) بروید.

برای رفتن به برج گالاتا با مترو نیز از تکسیم به شیشانه (Şişhane) بروید و از آنجا تا خیابان گلیپ ۱۵۰ متر پیاده‌روی کنید.

سپس ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر به‌سمت پایین خیابان بروید تا برج گالاتا را در سمت راست خود ببینید.

برج گالاتا چگونه ساخته شد؟

برج گالاتا طبق گمانه‌زنی‌ها در میانه‌های قرن ۱۴ میلادی توسط جنوایی‌های ایتالیایی و به‌عنوان جایگزین برج چوبی «ماگالوس پیکرز» در شمال شاخ طلایی ساخته شد.

شاخ طلایی از مسیر های اتصالی آبی در کشور ترکیه است و بخش اروپایی این کشور را به دو بخش تقسیم می‌کند.

علت نامگذاری «شاخ طلایی» این است که این بخش به‌شکل یک شاخ تیز است و در غروب آفتاب رنگ دریای آن طلایی می‌شود.

برج گالاتا تاریخچه جالبی دارد و در طول تاریخ از آن به‌عنوان زندان، برج دیدبانی و مکانی برای کنترل رفت و آمد کشتی‌ها استفاده شده است.

امپراتوری بیزانس (روم شرقی) پیش از تسلط عثمانی‌ها بر ترکیه بر قسطنطنیه (نام پیشین استانبول که به احترام کنستانتین یکم به شهر داده شده بود) حکمرانی می‌کرد و بناها و یادگاری‌های بسیاری از آن دوره در کشور ترکیه باقی مانده است.

حدود چند قرن قبل از ساخت برج گالاتا بیزانسی‌ها در زمان حکومت امپراتور «ژوستینیان» (Emperor Justinian) در حدود سال ۵۲۸ میلادی در مکان فعلی این برج، یک برج چوبی و در قالب فانوس دریایی به نام «ماگالوس پیکرز» ساخته بودند؛

برجی که به آن‌ها امکان تسلط بر دریای مرمره و کنترل رفت و آمد کشتی‌ها را می‌داد و نقش مهمی در تسلط حکومت بیزانس بر قسطنطنیه ایفا می‌کرد.

این برج چوبی در اثر جنگ‌های صلیبی، زمین‌لرزه و آتش‌سوزی در سال ۱۲۰۳ یا ۱۲۰۴ به‌طور کامل از بین رفت.

پس از امپراتوری بیزانس و از بین رفتن برج چوبی، کنترل منطقه‌ای که برج گالاتا در آن قرار دارد، به دست حکومت ایتالیایی جنوا افتاد.

در آن زمان، محله‌ گالاتا از سوی جمهوری جنوا برای زندگی انتخاب شده بود و نقش یک پایگاه اقتصادی و تجاری در دریاهای مدیترانه و سیاه را داشت.

جنوایی‌ها حکومتی بودند که در شمال غرب ایتالیا تا مرزهای فرانسه بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۸۶۸ میلادی حکومت می‌کردند.

آن‌ها جای خالی این برج دیدبانی را برای تسلط به کشتی‌ها احساس کردند و تصمیم گرفتند تا برجی محکم و بادوام‌تر را جایگزین آن کنند.

به همین ترتیب برج بلند گالاتا در سال ۱۳۴۸ میلادی در شاخ طلایی استانبول ساخته شد.

با ورود عثمانی‌‌ها به قسطنطنیه، آن‌ها اختیار همه چیز را در دست گرفتند و بسیاری از بناها از جمله برج گالاتا، در دوره حکومت آن‌ها بر ترکیه تغییر کاربری دادند.

در زمان سلطنت سلطان سلیمان از بخش بالایی برج گالاتا همچون گذشته به‌عنوان برج و سکوی دیدبانی استفاده می‌شد؛ اما بخش‌های زیرین آن به زندان و سیاه‌چاله‌ای تبدیل شدند که در آن زندانیان را تا زمان مرگ نگهداری می‌کردند.

برج گالاتا در سال ۱۵۰۹ میلادی بر اثر زلزله به‌شدت آسیب دید؛ اما «هایردین»، معمار مشهور عثمانی‌ها (معمار مسجد بایزید) وظیفه مرمت آن را بعهده گرفت.

چند سال پس از بازسازی برج گالاتا، یکی از ستاره‌شناسان معروف عثمانی به نام «تاج‌الدین افندی» تصمیم گرفت تا از موقعیت مناسب برج استفاده و رصدخانه‌ای در قسمت بالای آن بنا کند.

متاسفانه چندی از ساخت رصدخانه نگذشته بود که برج گالاتا دچار آتش‌سوزی شد.

جالب است بدانید که عده زیادی علت این آتش‌سوزی را جلوگیری از ادامه کار رصدخانه در برج گالاتا می‌دانند.

در این مدت، برج گالاتا دیگر کاربری زندان را نداشت.

برج گالاتا تا حدود سال ۱۹۶۰ میلادی به‌عنوان مکانی برای دیده‌‌بانی و روشن کردن آتش در هنگام شب مورد استفاده قرار می‌گرفت و همیشه فرد یا افرادی برای سرکشی و کنترل کشتی‌های در حال عبور و مرور در آن حضور داشتند.

گنبد برج گالاتا در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ میلادی برای بار دیگر مرمت شد و گنبدی که امروزه آن را می‌بینیم، یادگار مرمتگران همان سال‌ها است.

در طی این مرمت نهایی در دهه ۱۹۶۰، فضای داخلی چوبی برج با سازه‌ای بتنی جایگزین شد. از آن زمان به بعد برج گالاتا به‌تدریج کاربری سابق خود را از دست داد و تبدیل به سازه‌ای تاریخی و جاذبه گردشگری شد.

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای بازدید از برج گالاتا صبح زود است؛ زیرا این مکان یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول است و در ساعت‌های میانی روز بسیار شلوغ می‌شود.

البته اگر بخواهید یکی از زیباترین مناظر شهر یعنی غروب خورشید را ببینید، باید صرف‌نظر از شلوغی، در زمان غروب به آن سر بزنید.

برج گالاتا از اول آوریل تا اول نوامبر از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۱ شب و از اول نوامبر تا اول آوریل از  ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۰ شب باز است. برای اطمینان از ساعت کار این برج به این سایت مراجعه کنید.

ساعت کار رستوران برج گالاتا از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب است.

بلیط برج گالاتا در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۳۵۰ لیر ترکیه است. پذیرش برای کودکان زیر هفت سال رایگان است. گردشگران همچنین می‌توانند از پاس موزه استانبول برای ورود به برج استفاده کنند. برای دور زدن صف ورودی به برج گالاتا باید همراه تورها شوید و هزینه بیشتری بپردازید.

برخی از بازدیدکنندگان روز خود را در میدان کوچک تازه بازسازی شده در اطراف برج گالاتا سپری می‌کنند و برج را از فاصله می‌بینند. در این میدان چند کافه، رستوران و فروشگاه‌های سوغات نیز وجود دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امروزه تعداد ایرانیانی که ترجیح میدهند خرید های خود را از ترکیه انجام دهند افزایش یافته و به طور کلی رفتار خرید اینترنتی...

واردات از ترکیه به ایران در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. کالاهای متنوعی از کشور ترکیه به ایران وارد می‌شوند...

مرکز خرید نوادا استانبول (Novada Ataşehir AVM) در آتاشهیر ، یکی از مناطق در حال توسعه و رشد سریع استانبول و ترکیه...

هزاران نفر در هر سال به ترکیه سفر می‌کنند تا در تور استانبول از مکان‌های دیدنی متعدد این شهر زیبا و دوست داشتنی بازدید کنند...

بر اساس اطلاعیه‌ای که اداره کل جمعیت و امور شهروندی وزارت کشور ترکیه روز چهارشنبه ۱۳ مارس منتشر کرد...

فروش خانه به اتباع خارجی در ماه فوریه 2024 با 44,9 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 1846 باب رسید...

ترکیه در ماه رمضان به عنوان یک کشور اسلامی شرایط متفاوتی با ایران دارد و گردشگران همچون سایر ماه‌های سال می‌توانند...

امینونو (Eminönü) یکی از محله‌های قدیمی به یادگار مانده از دوران عثمانی در خلیج شاخ زرین استانبول است....

مرکز تفریحی با بزرگترین ترن هوایی ترکیه که ما آن را به عنوان پارک موضوعی و یا سی تما پارک استانبول (ViaSea Tema Park)...

استانبول شهری شگفت انگیز در بین دو قاره آسیا و اروپاست که در طول تاریخ مقر اصلی حکومت امپراتوری روم شرقی...

بانک HSBC ترکیه یکی از بزرگترین بانک‌های کشور بریتانیا است که در بسیاری از کشورهای دنیا شعب فعال دارد...

یکی از ساده ترین راه ها برای لذت بردن از سفر به خارج از ترکیه این است که با وسیله نقلیه شخصی خود سفر کنید...

بعد از پاساژ جواهیر استانبول، مرکز خرید فروم استانبول ( Forum Istanbul ) یکی از دیگر مراکز خرید محبوب در میان ایرانیان است...

کاخ کوچوکسو استانبول ( Küçüksu Pavilion ) یکی از آثار تاریخی ارزشمند و بی‌نظیر در تنگه استانبول است...

مشاغل مورد نیاز ترکیه کدامند؟ این سوال، دغدغه بسیاری از افرادیست که از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه...

قیمت فروش

قیمت خرید

نوع ارز
مقدار
معادل
لیر
لیر
لیر
پوند
یورو
دلار