ماه رمضان در ترکیه

آخرین مطالب سایت

اشتراک گذاری این مطلب در :

ماه رمضان در ترکیه

ترکیه در ماه رمضان به عنوان یک کشور اسلامی شرایط متفاوتی با ایران دارد و گردشگران همچون سایر ماه‌های سال می‌توانند از امکانات تفریحی و مراکز عرضه مواد غذایی استفاده کنند.

اغلب جمعیت کشور ترکیه مسلمان هستند و مردم این کشور همچون سایر مسلمانان جهان در این ماه روزه می‌گیرند، البته با توجه به اینکه ترکیه کشوری توریستی است و در اغلب روزهای سال گردشگران با اعتقادات مختلف به این کشور سفر می‌کنند .

در این ماه محدودیت خاصی برای خوردن غذا در مراکز عمومی وجود ندارد و گردشگران همچون سایر روزهای سال می‌توانند از امکانات موجود در این کشور استفاده کنند.

اغلب رستوران‌ها و کافه‌ها در ماه رمضان همچون روزهای دیگر سال در کشور ترکیه باز هستند و از مشتریان خود پذیرایی می‌‌کند، البته ساعت کار برخی از اغذیه فروشی‌ها در این ماه تغییر کرده و وعده غذایی شام در قالب وعده افطار به مشتریان عرضه می‌شود.

حال و هوای کشور ترکیه در این ماه اما بسیار جذاب است و مراسم‌های ویژه‌ای هم در طول این ماه از افطار تا سحر برگزار می‌شود که برای مسافران خارجی بسیار جذاب و سرگرم کننده می‌باشد.

بسیاری از مراکز خرید در کشور ترکیه هم در طول ماه رمضان تخفیف‌های ویژه‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

ماه رمضان در استانبول چگونه است؟

علی رغم تصور بسیاری از افراد، ماه رمضان در استانبول ، یکی از بهترین زمان ها برای سفر به این شهر می باشد. سفر به استانبول در این زمان به ویژه برای ما ایرانی ها که با آداب و رسوم ماه رمضان آشنایی داریم راحت تر می باشد.

در این ایام، نقاط مختلف شهر نورپردازی شده و مراسم های ویژه ای برگزار می شود.

نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی متنوعی مانند نمایشگاه‌های کتاب، نمایشگاه‌ها، شب‌های شعر، رویدادهای هنری سنتی، رویدادهای خوشنویسان، نمایش‌های دراویش، موسیقی صوفیانه و کنسرت‌ها در ماه رمضان در شهر استانبول توسط شهرداری استانبول برگزار می‌شود.

آداب و رسوم مردم ترکیه در ماه رمضان

ماه رمضان در ترکیه همواره با شور و شعف خاصی همراه است، مسلمانان ترکیه معتقدند حتی اگر در بدترین وضعیت مالی باشند، خداوند این ماه برکت را به سفره‌هایشان می‌آورد.

آداب و رسوم مردم ترکیه در ماه رمضان بسیار جذاب است و اغلب مردم این کشور در خانه خود مراسم افطاری می‌گیرند.

مسلمانان در ترکیه قبل از شروع ماه رمضان شروع به تزئین خیابان‌ها و مساجد می‌کنند و آمدن ماه رمضان را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

رفت و آمد خانواده‌ها در ماه رمضان در ترکیه بسیار بیشتر از ماه‌های دیگر سال است و مردم معمولا برای افطار نان تازه و باقلوا می‌خرند تا پس از افطار در کنار هم نوش جان کنند.

مراسم افطاری در میدان‌های مشهور و بزرگ کشور ترکیه هم برگزار می‌شود و مردم در کنار هم روزه خود را افطار می‌کنند.

تمام مساجد، خیابان‌ها و ساختمان‌ها با نورهای رنگی، پارچه‌های قرمز و لوازم جشن تزئین می‌شوند و برای کودکان در همه نقاط شیرینی‌های سنتی و تنقلات پخش می‌کنند تا شادی و نشاط مردم در طول این ماه مبارک بیشتر شود.

مردم کشور ترکیه رسم دارند که در ماه رمضان برای افطاری و سحری غذاها و شیرینی‌های خاصی را آماده کنند، در هنگام سحر هم معمولا فردی با طبل در کوچه‌های شهر راه می‌رود و مردم را به این شکل از خواب بیدار می‌کند تا برای سحری خواب نمانند!

سبک پوشش مردم کشور ترکیه در طول ماه رمضان تغییر زیادی نمی‌کند و شما می‌توانید لباس‌های مورد علاقه خود را به تن کنید.

غذاهای سنتی ترکیه در ماه مبارک رمضان

تعداد غذاهای سنتی ترکیه در ماه رمضان بسیار زیاد است و اغلب مردم برای وعده‌های افطاری و سحری غذاها و دسرهای مقوی را آماده می‌کنند تا در طول روز گرسنگی آنها را خیلی اذیت نکند و انرژی کافی برای فعالیت روزانه خود داشته باشند.

گولاچ (Güllaç) یکی از معروفترین دسرهای مردم ترکیه در این ماه است که معمولا برای وعده افطاری آماده می‌شود، این دسر سفید رنگ مزه‌ای شیرین و بافتی بسیار لطیف دارد و با لایه‌هایی از برگ‌های نشاسته ذرت مانند کاغذ آغشته به شیر شیرین و گلاب تهیه می‌شود.

پیده یک نوع نان محبوب در کشور ترکیه است که علاوه بر ماه رمضان در دیگر روزهای سال هم در اغلب اغذیه فروشی‌ها و نانوایی‌های شهر عرضه می‌شود، مردم کشور ترکیه به نان‌ها مغزدار علاقه زیادی دارند و به همین دلیل پیده در طول ماه رمضان در این کشور بیشتر از هر زمان دیگری در کشور ترکیه به فروش می‌رسد.

باقلوا یکی دیگر از دسرهای محبوب و معروف کشور ترکیه است که شهرت جهانی دارد و هرکس که به این کشور سفر می‌کند، حداقل یکبار مزه باقلوای ترکی را می‌چشد. مردم کشور ترکیه زمانی که برای مهمانی افطاری به خانه هم می‌روند، معمولا به عنوان شیرینی باقلوا می‌خرند.

شربت رمضان هم در این ماه بسیار محبوب است، این شربت که از دوران عثمانی به جا مانده بسیار مقوی و خوش عطر است و با ترکیب جذابی از میوه‌ها و ادویه‌های معطر آماده می‌شود. این شربت سنتی برای بازیابی آب، مواد معدنی و انرژی از دست رفته در هنگام روزه‌داری بسیار عالی است.

سفر به ترکیه در ماه رمضان

سفر به ترکیه در ماه رمضان هم ادامه دارد و گردشگران خارجی در طول این ماه هم برای تفریح و گردش به این کشور سفر می‌کنند.

اگر در این ماه قصد سفر به ترکیه را دارید، رعایت کردن برخی نکات همچون غذا نخوردن در مکان‌های عمومی به نوعی احترام گذاشتن به مردم این کشور تلقی می‌شود و مردم ترکیه از این موضوع بسیار استقبال می‌کنند.

اگر در زمان سفر به کشور ترکیه در ماه رمضان به هر دلیلی روزه نمی‌گیرید، این امکان برای مردم فراهم شده تا در طول روز بتوانند به رستوران‌ها و کافه‌های شهر بروند و غذا و نوشیدنی خود را سفارش دهند.

سفر به شهرهای مختلف کشور در این ماه اما شرایط متفاوتی دارد، اگر در ماه مبارک رمضان به شهر آنکار سفر کردید، باید بدانید که تمام رستوران‌ها و کافه های محله کونیا این شهر تا زمان افطار تعطیل است.

اما در استانبول شرایط برای مسافران متفاوت است و برخی رستوران‌ها برای مسافران این شهر وعده ناهار هم سرو می‌کنند، البته پنجره‌های رستوران را با پرده‌ها یا کاغذهای مخصوص می‌پوشانند تا از بیرون داخل رستوران دیده نشود.

سفر به کشور ترکیه در ماه رمضان خیلی جذاب است، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که شب‌ها شهرهای این کشور بسیار شلوغ و پرترافیک است.

مردم ترکیه در این ماه به دیدار خانواده‌های خود می‌روند و شهر به شهر سفر می‌کنند. اگر در این ماه قصد سفر به ترکیه را دارید، باید توجه داشته باشید که به دلیل افزایش تقاضا برای سفر احتمال تاخیر در پروازها هم دور از انتظار نیست.

نحوه فعالیت مراکز خرید ترکیه در ماه رمضان چگونه است؟

نحوه فعالیت مراکز خرید ترکیه در ماه رمضان چگونه است؟ یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه بدون شک مراکز خرید و بازارهای این کشور می‌باشد که تعدادشان هم کم نیست و بسیاری از گردشگران ایرانی صرفا برای خرید از برندهای معروف جهان به این کشور به خصوص به شهر استانبول سفر می‌کنند.

بازار بزرگ و سنتی شهر استانبول در ماه مبارک رمضان همه روزه به جز یکشنبه‌ها تا ساعت ۱۹ باز است، این بازار سرپوشیده فقط در روز اول ماه مبارک رمضان و روز عید فطر تعطیل می‌باشد.

فراموش نکنید که ماه رمضان ماه حراجی در برخی از مغازه‌ها و مراکز خرید کشور ترکیه است و اغلب مغازه دارها با مشتریان خود در ماه رمضان بیشتر از ماه‌های دیگر سال بر سر قیمت کوتاه می‌آیند.

اگر قصد سفر به کشور ترکیه در این ماه را دارید، حتما تاریخ سفر خود را با زمان برگزاری فستیوال خرید عید فطر در این کشور هماهنگ کنید تا لذت سفر شما دوچندان شود.

مراسم عید فطر در کشور ترکیه

مردم کشور ترکیه پس از یک ماه روزه داری، با شور و هیجان بسیار زیادی مراسم عید فطر را برگزار می‌کنند.

عید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی است که اغلب مردم کشور ترکیه این زمان را برای سفر و دید و بازدید انتخاب می‌کنند.

تعطیلات عید فطر در کشور ترکیه چهار روز است و مردم معمولا برای گذراندن تعطیلات راهی شهرهای ساحلی این کشور می‌شوند.

روزه گرفتن در روز اول تعطیلات اکیدا ممنوع است، بنابراین خوردن صبحانه سبک به نشانه روزه نگرفتن آن روز توصیه می‌شود.

بسیاری از مردم در روز اول ماه شوال یعنی روز عید فطر را زودتر از روزهای دیگر از خواب بیدار می‌شوند، بهترین لباس‌های خود را به نام بایراملیق می‌پوشند که اغلب مخصوص این مناسبت خریداری شده و یک صبحانه مفصل را در کنار خانواده نوش جان می‌کنند.

نمایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی هم در تعطیلات عید فطر در کشور ترکیه رونق بسیار زیادی دارد و مردم اوقات خوشی را برای گذراندن تعطیلات خود در این کشور برنامه ریزی می‌کنند.

نماز عید فطر جز مراسم عید فطر در کشور ترکیه است که با استقبال بسیار زیاد مسلمانان این کشور در مساجد ترکیه برگزار می‌شود.

مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه جز اصلی‌ترین مراکز برگزاری نماز عید فطر ترکیه در ماه رمضان می‌باشد.

سوالات متداول

۱. آیا رستوران‌ها در ماه رمضان در استانبول باز است؟

بله، رستوران‌های استانبول در ماه رمضان فعال می‌باشد اما برای احترام به روزه داران، در پنجر‌ها و درب ورودی پرده قرار می‌دهند تا از بیرون داخل رستوران مشخص نباشد.

۲. چه برنامه‌هایی در ماه رمضان در کشور ترکیه اجرا می‌شود؟

در این ایام جشن‌های مختلفی همچون کنسرت موسیقی صوفیانه، شعرخوانی، نمایش‌های تئاتر و اجرای هنرهای سنتی و نمایشگاه‌های مختلف در کشور ترکیه برپا می‌گردد.

۳. خرید در حراج ماه رمضان ترکیه چه مزایایی دارد؟

به طور کلی خرید کردن در مواقع حراج اجناس در ترکیه بسیار جذاب و مقرون به صرفه می‌باشد، زیرا شما در زمان برگزاری این حراج می‌توانید با هزینه‌ای اقتصادی به کشور ترکیه سفر کنید و بهترین کالاها را  با کیفیت و قیمت مناسب خریداری نمایید.

۴. چه غذاهایی در کشور ترکیه در ماه رمضان بیشتر خورده می‌شود؟

سوتلاچ، باقلوا، شربت عثمانی، کادایف، انواع سوپ‌ها و نان پیده جز لذیذترین و در عین حال محبوب‌ترین غذاها و دسرها در بین مردم کشور ترکیه می‌باشد که معمولا برای وعده افطار و سحر در ماه رمضان می‌خورند.

۵. آیا خرید بلیط هواپیما به مقصد استانبول از سایت الی گشت امکان پذیر است؟

بله، شما می‌توانید بلیط پرواز و یا تور تفریحی خود به مقصد شهرهای مختلف کشور ترکیه همچون استانبول را بدون محدودیت و به صورت ۲۴ ساعته از سایت الی گشت خریداری کنید و عازم کشور ترکیه شوید.

مرکز خرید نوادا استانبول (Novada Ataşehir AVM) در آتاشهیر ، یکی از مناطق در حال توسعه و رشد سریع استانبول و ترکیه...

هزاران نفر در هر سال به ترکیه سفر می‌کنند تا در تور استانبول از مکان‌های دیدنی متعدد این شهر زیبا و دوست داشتنی بازدید کنند...

بر اساس اطلاعیه‌ای که اداره کل جمعیت و امور شهروندی وزارت کشور ترکیه روز چهارشنبه ۱۳ مارس منتشر کرد...

فروش خانه به اتباع خارجی در ماه فوریه 2024 با 44,9 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 1846 باب رسید...

ترکیه در ماه رمضان به عنوان یک کشور اسلامی شرایط متفاوتی با ایران دارد و گردشگران همچون سایر ماه‌های سال می‌توانند...

امینونو (Eminönü) یکی از محله‌های قدیمی به یادگار مانده از دوران عثمانی در خلیج شاخ زرین استانبول است....

مرکز تفریحی با بزرگترین ترن هوایی ترکیه که ما آن را به عنوان پارک موضوعی و یا سی تما پارک استانبول (ViaSea Tema Park)...

استانبول شهری شگفت انگیز در بین دو قاره آسیا و اروپاست که در طول تاریخ مقر اصلی حکومت امپراتوری روم شرقی...

بانک HSBC ترکیه یکی از بزرگترین بانک‌های کشور بریتانیا است که در بسیاری از کشورهای دنیا شعب فعال دارد...

یکی از ساده ترین راه ها برای لذت بردن از سفر به خارج از ترکیه این است که با وسیله نقلیه شخصی خود سفر کنید...

بعد از پاساژ جواهیر استانبول، مرکز خرید فروم استانبول ( Forum Istanbul ) یکی از دیگر مراکز خرید محبوب در میان ایرانیان است...

کاخ کوچوکسو استانبول ( Küçüksu Pavilion ) یکی از آثار تاریخی ارزشمند و بی‌نظیر در تنگه استانبول است...

مشاغل مورد نیاز ترکیه کدامند؟ این سوال، دغدغه بسیاری از افرادیست که از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه...

به طور کلی در شهر استانبول دو فرودگاه فعال وجود دارد: فرودگاه صبیحا گوکچن و فرودگاه‌ استانبول...

بر اساس اعلام انجمن مدارس خصوصی ترکیه (TÖZOK)، پیش بینی می شود شهریه مدارس خصوصی حدود 60 درصد افزایش یابد....

قیمت فروش

قیمت خرید

نوع ارز
مقدار
معادل
لیر
لیر
لیر
پوند
یورو
دلار